Sunday, March 25, 2007

Theresa Eriksson gästbloggar om digital scrapbooking

För mig är det egentligen ingen stor skillnad alls på digiscrapping och traditionell scrapping…

Kommer du ihåg vad som fick dig att börja scrappa?
Jag kom i kontakt med scrapbooking i samband med årets julkortsfunderande, alltså i november ifjol. Egentligen var det digiscrapping, men det visste jag inte då. Av en händelse hittade jag nämligen en länk till ett digitalt scrapbooking kit. Det var glada och klara färger och det såg lite annorlunda ut. Suveränt, tänkte jag, det där kanske jag kan använda… Och sedan var det igång.

Jag sökte runt på nätet och hittade hur mycket som helst om digiscrapping och om scrapbooking. Jag måste erkänna att det tog ett litet tag innan jag var med på vad det var för skillnad. Då visste jag ju inte vad traditionell scrapping var för något heller.
Till mitt försvar, så erkänn att rätt många digiscrappde alster och bilder på digiscrapping-kit i webshopar, ser väldigt mycket ”på riktigt ut”.

Vad är det då för skillnad på scrapping och digiscrapping? För mig är det egentligen ingen stor skillnad alls. Det är verktygen som skiljer sig åt. Istället för en riktig sax och riktigt lim så jobbar man i sitt bildhanteringsprogram istället.



För min egen del, så är jag mer händig på att göra ”cut and paste” på datorn än vad jag är på att klippa och klistra på riktig, så är digiscrapping är ett jättebra alternativ.

Digiscrapping är ju en ganska ny företeelse i Sverige och jag tror att man kan göra en jämförelse med att skriva vanliga brev och att skicka e-post. Det finns en mängd olika fördelar och nackdelar med bägge sätten och vad man väljer, beror på hur man är som person och vad som passar en själv bäst. Och kanske situationen också, för det ena utesluter ju inte det andra.

I digiscrapping jobbar man med lager på lager, väljer papper och olika dekorationer, som du sedan sätter samman till din digitala LO. Precis som du gör i riktig scrapping-
I digiscrapping sitter du framför datorn och gör allt i ditt bildhanteringsprogram, jämfört med att du i traditionell scrapping sitter du vid din pysselhörna.
Ett digitalt papper är en s k jpg-fil (oftast 3600px x 3600px), vilket kan jämföras med ett riktigt papper som oftast köps i storleken 12”x12”. Likaså band, brads, overlays, typsnitt, blommor, sömmar, monogram, swirls mm, allt kommer som digitala filer.

Listan på likheter och jämförelser kan göras lång…

En skillnad är dock att alla dessa digipapper och digi-dekorationer kan du ju återanvända till hur många alster som helst. Tillika så är väl den stora tjusningen med traditionell scrapping, känslan av att hålla papperna i händerna…

När jag digiscrappar ett fotografi så är min målsättning att min digi-LO ska likna en traditionellt scrappad LO så mycket som det går. Jag gillar verkligen att ha många olika (digi)papper och (digi)dekorationer mm.
Begreppet ”Less is more” är inget för mig när jag sitter framför datorn.





Går det fortare att digiscrappa än att scrappa traditionellt? Ja, kanske, när du kan ditt bildhanteringsprogram så går det nog fortare. Men jag måste erkänna att jag sitter och funderar så mycket oberoende vilken teknik jag använder mig av (riktig eller digital), och i slutändan handlar det ju om, i bägge teknikerna, att bestämma hur LO:n ska se ut (den kreativa processen som Evelina skrev om tidigare).



Vad gör jag då med mina digitala scrapsidor? Ja, det är ju främst min familj jag digiscrappar så jag skriver ut mina digitala LO:s på fotoaffären och sätter in dem i album. Jag skickar många alster som e-post, som små hälsningar. Men viktigast är att jag får utlopp för min egen kreativitet och att jag tycker att det är roligt med datorpyssel.
Vidare kan jag kopiera mina digi-alster på ett annat sätt, jag kan återanvända min LO:s (byta ut fotografiet) och sätta ihop minialbum med olika teman till olika vänner och bekanta.

Men som den nybörjare jag är, oberoende om det är digitalt eller traditionellt, så handlar ju mycket om det att hitta sin egen stil, att pröva sig fram och att hitta den där nivån som passar just en själv.

Vad det gäller riktig scrapping så befinner jag på köpstadiet. Som Susanne W skrev i förra gästbloggen ”i början handlade jag till 90% och scrappade 10%”. Där är jag nu! Det är jätteroligt se på alla specialgrejor som chalkar, embossing pulver och stämplar hit och dit.
Jag har gjort lite födelsedagskort och lite övriga alster så jag prövar mig fram även här.



Och precis som i digiscrapping, så gillar jag när det är mycket dekorationer, rosetter, band och spets, blommor, jag gillar rött och ljusblått, jag gillar randigt och prickigt.
Men vänta nu, det kanske är det som är min stil…

Ohh, jag hoppas verkligen att du har hittat din stil och att du tycker som jag att det är härligt när man hittar det där flytet och LO:n plötsligt bara ligger där framför dig (på datorskärmen eller på bordet) och allt känns bara rätt.

Med förhoppning om många härliga scrapping stunder framöver, för oss alla!

Några länkar till mina favorit digiscrap designers:
Shabby Miss Jenn
Läs och se mer av Theresa i hennes egen blogg.

No comments: