Saturday, April 14, 2007

Ann "Ejris" gästbloggar

Jösses fick en fråga av Moma att skriva något här och det är ju jättesvårt. Har ju egen blogg som jag fyller med massor av oviktiga saker.
Jag är nog vanlig men ändå ovanlig på många sätt.

Är en pysslare sen barnsben, lärde mig virka tidigt, men älskade att pyssla med allt från kottar till knyta fisknät, baka och laga mat. Framför allt min farmor o farfar var pysslare av stora mått. Farmor drygade ut pensionen med att knyta ryamattor och väva mattor till folk. Hon fuskade även som skomakare med enklare saker som skulle göras. Hon var en Mångsysslare, och min idol.

Mångpysslare det är nog jag med. Har alltid ritat och målat, handarbetat kan sätta ihop en enkel matt varp i vävstol bara så där på känn, men är inte främmande för att titta under motorhuven på bilen heller.

Maken och jag har fått några goda skratt genom åren åt det, tänk dig själv vi är på semester stannar för att fylla på lite i bilen vem gör det jo jag. (gubben har tummen någonstans under armhålan så han sitter alltid kvar i bilen) jag tankar, kollar olja , vatten och luft medan gubben lugnt tillbaka lutad sitter på passagerarsätet MÅNGA har blickarna varit ”jösses vilken väluppfostrad fru den mannen har” typ;)

Nu med moderna svåra bilar är det jag som lämnar in bilen ställer kanske korkade frågor till de gubbar som jobbar inom verkstäderna men de är numer vana.

Jag provar gärna en sak i alla fall en gång kan ju vara något för mig, tyvärr har jag vart tvungen att ge upp vissa saker som fingrar och leder sagt stopp det gör ont, som virka, sticka, broderi, cernit lera, decopage, oj den här listan kan göras lång på projekt.

Är nog lite teknik knäpp med gillar apparater av alla de slag använder de flesta och mest onödiga köp hmm *tänker* jo en massage apparat (snuskiga tankar fick ni nu va;) en med värme som skulle vara bra för ryggen ..man fick nästan böja ihjäl sig för att nå där det skulle behövas den fick mamma ligger säkert i en låda och samlar damm.

Jag har fotat sen jag gick i skolan på 70 talet hade fritt valt foto en termin för att lära sig framkalla bland annat.




Har album med klistermärken, pratbubblor de är vad man i dag skulle kalla doodling och freestyle man tyckte det var så fint men med den kunskap man har idag OJ då är det skillnad.
Jag gillar att fota det andra tycker är otäckt som ormar, insekter men blommor och naturligt vis barnen är med bland mina sessions med kameran.




I scrappandet känns det som jag äntligen har hittat rätt, gör fingrarna ont en dag är det bara att riva papperen.

Min scrapstil är nog svår att definiera för jag provar allt just nu är det text rutor, men enkla inte så pluttiluttiga layouter blir det, kanske beror det på att det ofta är mina killar som är på mina layouter. Felix är lite extra rolig att scrappa och hitta rubriker till, utgår från fotot sen bygger jag vidare finns det en skiss ska den bara vråla till mig annars lir det efter eget huvud.

"På livets Stig med Felix gillar den layouten jätte mycket
den säger en del om hur man upptäcker liver som funktions
hindrat och inte som oss andra"
Har en barnslig förkärlek till pp figurer och tavlor gärna personliga det är ett pyssel som ger väldigt mycket av skapandet.

Jag lägger ut mina alster i flera forum främst Scrabutiken och Scraproom nån till kan komma men ofta de två. Och så på bloggen förstås den får en tanke mellan varven.


"Tjalle en liten hund som tyvärr gick bort i fruktansvärda omständigheter"


Gjorde en liten fotokurs blogg för ett år sen dels för att dela med mig av det lilla man kan och få fler att lära sig använda kamerans alla möjligheter.

En del av det jag gör hamnar också på mina hemsidor en för scrapping och en för foto som måste göras om igen även det ingår ju i pysslandet.

Vi ses mer i cyberrymden Ann Ejris



Anns blogg

2 comments:

Theresa/Tette said...

Hej Ejris
Jätteroligt att läsa lite mer om dig. Vilka fina bilder du tar och fina LO:s du har gjort.

Hälsningar Tette

Lilo said...

Underbart att få läsa om dig och se dina fantastiska foton! =)